Ofte stilte spørsmål

1) Må jeg ha ny ruter ?

Spm:  Kan jeg bruke den trådløse bredbåndsruteren som er tilkoblet min nåværende leverandør på DKnett ?

Sv: Ja, det går fint. Kabelmodemet har en standard nettverkskontakt ut og fungerer i prinsippet som et tradisjonelt ADSL-modem.

2) IP-telefon

Spm: Kan jeg få IP-telefon via DKnett ?

Sv: Ja, og du kan velge fritt den leverandøren som passer ditt ringemønster best / er billigst . Vi kan hjelpe deg med installasjon.

3) Avgift telefonlinje

Spm: Jeg har ikke fasttelefon, men betaler 60 kroner pr. måned i linjeavgift for å ha bredbånd. Vil jeg slippe denne avgiften hvis jeg kjøper bredbånd fra DKnett ?

Sv: Ja, det slipper du. Bredbåndssignalene fra DKnett leveres via våre egne kabler og benytter ikke telefonlinjenettet til Telenor.

4) Speedometer

Spm:  Når jeg tester hastigheten på bredbåndslinjen fra DKnett, får jeg av og til oppgitt lavere hastighet enn den jeg abonnerer på. Hva kan være galt?

Sv: Det kan skyldes så mangt. Det vanligste er at pc-en er angrepet av virus eller spyware. Disse programmene bruker svært mye av kapasiteten både på bredbåndslinjen og pc-en, noe som fører til store avvik i testene. Men selv om pc-en er helt frisk, kan testavvik oppstå om du kjører program som bruker internett i bakgrunnen: Fildelings-program, IP-telefon eller Skype, msn, irc og annet er ressurskrevende programmer, og det får konsekvenser for testresultatet. Derfor bør du avslutte alle aktive programmer, også de som kjører i bakgrunnen, før du tar testen. Vær også oppmerksom på at det tidvis kan være ekstra stor trafikk på testsidene. Også det påvirker testresultatet.